fbpx

Ecommerce ή αλλιώς ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ήρθε η στιγμή να μιλήσουμε με απλά λόγια για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις δεν εννοώ τα ηλεκτρονικά καταστήματα (Eshops) αλλά το εμπόριο στο χώρο του διαδικτύου.

Όταν μία επιχείρηση λοιπόν αρχίζει και σκέφτεται να μπει στο ηλεκτρονικό εμπόριο αυτό που θέλει ουσιαστικά είναι να αυξήσει τον τζίρο του. Δε θέλει να μάθει τη χρώμα θα είναι το eshop του, ούτε πως δουλεύει το analytics. Θέλει να μάθει αν η επένδυση που θα κάνει θα έχει επιτυχία. Ας μην κρυβόμαστε όμως επιτυχία είναι η αύξηση του τζίρου της.

Για να επιτύχει λοιπόν αυτό πρέπει να ξέρει πιο είναι το ποσοστό πουλάει. Αν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα κάνει τζίρο 20,000€ και έχει ένα κέρδος 10% τότε αυτό που έχει βγάλει είναι 2,000€. Το 10% είναι σχετικά ένα χαμηλό ποσοστό στο εμπόριο (όχι σε όλες τις επιχειρήσεις) αλλά πλέον στο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου πολλές επιχειρήσεις έχουν αυτό το ποσοστό και δεν το ξέρουν. Θα εξηγήσω αργότερα περισσότερα γιατί μπορεί να μην τον γνωρίζουν το ακριβές ποσοστό που πουλάνε.

Όταν κάποιος έμπορος πουλάει έχει στο μυαλό του πόσα βγάζει από αυτό που δίνει αν πάσα στιγμή. Αυτό είναι ίσως πιο εύκολο σε ένα φυσικό κατάστημα αλλά δεν ισχύει το ίδιο και στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

Ας δούμε λίγο πως μεταφράζεται το ποσοστό κέρδους σε μία επιχείρηση και πως επηρεάζεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο:

Το ποσοστό κέρδους ενός προϊόντος επηρεάζεται από κάποιες παραμέτρους (θα εξηγήσω μόνο για το ηλεκτρονικό εμπόριο):

  1. Το επιθυμητό κέρδος της επιχείρησης.
  2. Τον ανταγωνισμό.
  3. Την αναγνωρισιμότητα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.
  4. Από το ίδιο το προϊόν που πουλάει η κάθε επιχείρηση.

Ας τα δούμε τώρα με περισσότερες λεπτομέρειες:

1.) Κάθε επιχείρηση μπορεί να πουλάει με το κέρδος πάνω σε ένα προϊόν που επιθυμεί. Κανείς δε σε απαγορεύει να πουλάς τα προϊόντα σου όσο θέλεις. Αν έχεις προϊόν που το έχεις μόνο εσύ τότε μπορείς να επιβάλεις το κέρδος που θέλεις. Αν όμως δεν έχεις αυτό το προϊόν είναι πιο αποτελεσματικό να βλέπεις τι γίνεται στην αγορά έτσι ώστε να μην θεωρηθεί ότι πουλάς ακριβά.

Ο καταναλωτής έχει πλέον εξοικειωθεί με το ίντερνετ και ψάχνει πλέον κάθε προϊόν που πρόκειται να αγοράσει. Ψάχνει την τιμή του,ψάχνει κάποιο eshop με μία περιγραφή αρκετά αναλυτική, ψάχνει για κριτικές του προϊόντος, ψάχνει κόσμο οποίος είχε την εμπειρία χρήσης του και πολλά άλλα. Επειδή λοιπόν το ίντερνετ είναι έτσι δομημένο θα βρει όλες αυτέ τις πληροφορίες εύκολα με μία απλή αναζήτηση.

Άρα εκτός αν έχεις ένα προϊόν που ορίζεις εσύ την τιμή στην αγορά πρέπει να σχεδιάσεις πολύ καλά την κοστολόγηση των προϊόντων στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

2.) Ο ανταγωνισμός στο ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται μέρα με την μέρα σε όλα τις επιχειρήσεις. Καθημερινά ηλεκτρονικά καταστήματα φτιάχνονται προσπαθώντας να πουλήσουν στο τομέα τους.

Στον ανταγωνισμό στο ηλεκτρονικό εμπόριο έχουμε ένα βασιλιά και κάποιους πρίγκιπες και πριγκίπισσες. Το skroutz είναι ο βασιλιάς και όλοι θέλουν μία θέση στο βασίλειό του. Ας προχωρήσουμε εδώ σε ένα διαχωρισμό όμως που χρειάζεται. Το Skroutz δεν είναι διαφημιστικό κανάλι, δηλαδή δεν κάνεις διαφήμιση μέσα σε αυτό απλώς κατηγοροποιεί τα προϊόντα σου σύμφωνα πάντα με τη τιμή τους. Αυτό ουσιαστικά που σου πουλάει είναι να έρθουν περισσότερα άτομα στη σελίδα σου (traffic). Βέβαια είναι έτοιμο να αλλάξει το τρόπο που δουλεύει και να σου πουλάει ένα μοντέλο που θα σε χρεώνει με βάση τις πωλήσεις(ένα ποσοστό επί των πωλήσεων).

Μεγάλο πρόβλημα στο μοντέλο για τους εμπόρους είναι ότι πάει με βάση την μικρότερη τιμή και αναγκάζει πολλές επιχειρήσεις να ψάχνουν καλύτερες συμφωνίες στην αγορά ή να πουλάνε με πολύ χαμηλό κόστος. Το skroutz επίσης αυξάνει τις χρεώσεις του χωρίς να ενημερώσει κανένα και όλοι μετά οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι δεν μπορούν να κάνουν και κάτι άλλο. 

Σίγουρα μπορούν να κάνουν περισσότερα αλλά πιστεύω ότι στους περισσότερους είναι εύκολη λύση να φέρουν κόσμο στο eshop τους χωρίς να αναγκάζονται να καταφεύγουν σε διαφημίσεις σε διάφορα μέσα. Η πρόταση μου εδώ θα ήτανε ότι φυσικά να είσαι στο skroutz αλλά να μην βασίζεσαι εξ ολοκλήρου σε αυτό. Αν εξαρτάσαι από ένα μόνο κανάλι είσαι δέσμιος σε αυτό και θα δεχτείς οποιαδήποτε αλλαγή κάνει. 

3.) Η αναγνωρισιμότητα μίας επιχείρησης(branding) παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στις πωλήσεις και μπορείτε να το καταλάβετε και μόνοι σας. Θα αγοράζατε πιο εύκολα από κάποια μάρκα που είτε έχετε ακούσει είτε έχετε αγοράσει και είσαστε ευχαριστημένοι.

Για να είναι ευχαριστημένος ο τελικός πελάτης είναι σχετικά απλό αρκεί να κάνετε όλα όσα του έχετε πει ότι μπορείτε να κάνετε. Τους πελάτες τους προετοιμάζει ή κάθε επιχείρηση ξεχωριστά για αυτά που μπορεί η δεν μπορεί να κάνει. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ευχαρίστηση του πελάτη έχει τα όρια που κάθε επιχείρηση θέλει να ορίσει.

Πολλές επιχειρήσεις σήμερα ξεχνάνε πόσο σημαντικό είναι η αναγνωρισιμότητά τους. Ένα παράδειγμα είναι του Skroutz. Προσπαθήστε να θυμηθείτε το όνομα του καταστήματος που έχετε αγοράσει τελευταία φορά από το Skroutz. Οι οχτώ στους δέκα δεν τον θυμούνται ποτέ γιατί στο Skroutz οδηγήθηκαν για να βρουν την καλύτερη τιμή και όχι το καλύτερο brand. 

Μεγάλα brand δεν βρίσκονται και ούτε πρόκειται να βρίσκονται εκεί γιατί χτίζουν το όνομά τους στην αγορά. Θεωρώ ότι είναι πολύ πιο σημαντικό να σε αναγνωρίζουν ως brand παρά να σε προτιμούν για την καλύτερη τιμή και αυτό γιατί, από ένα σημείο και μετά, μπορείς να ορίσεις τις τιμές τις αγοράς σύμφωνα με τις δικές σου ανάγκες.

4.) Τις περισσότερες φορές το ίδιο το προϊόν ορίζει την αγορά και το κοινό κάθε επιχείρησης. Δεν είναι το ίδιο να πουλάει κάποιος παπούτσια και κάποιος άλλος εργαλεία. Για αυτό σύμφωνα πάντα με το προϊόν που παρέχεις πρέπει να έχεις και το σωστό κοινό. Το κοινό αυτό που όντως ενδιαφέρεται για αυτό.

Δεν πρέπει να διαφημίζεις προϊόντα σε ανθρώπους που δεν ενδιαφέρονται για αυτά. Πριν την εποχή των social media όλοι έκαναν διαφημίσεις σε όλους στην τηλεόραση μήπως βρουν το κοινό που τους ενδιαφέρει το προϊόν. Σήμερα δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο γιατί μπορείς να βρεις και να δείξεις τα προϊόντα σε αυτούς ακριβώς που ενδιαφέρονται.

Σύμφωνα πάντα με το προϊόν ή την υπηρεσία που παρέχεις πρέπει να ξέρεις και το κοινό που ενδιαφέρετε για αυτό. Το ίδιο σου το προϊόν πολλές φορές θα σου δείξει το κοινό που θα πρέπει να επικεντρωθείς. Αν πουλάς γυναικεία παπούτσια δεν πρέπει να τα διαφημίζεις σε άντρες. Σε κάποιες επιχειρήσεις μπορεί να φαίνεται λογικό αυτό είναι πάρα πολλές που δεν το ξέρουν σε πιο κοινό, με βάση πάντα το προϊόν τους, πρέπει να απευθυνθούν. 

Στην RedMonkey είμαστε δίπλα στην επιχείρηση για να κάνουμε όλα αυτά πιο εύκολα για όλους και να φέρουμε την επιτυχία σε κάθε επιχείρηση. Επικοινωνήστε μαζί μας για να βρούμε τις καλύτερες λύσεις που αρμόζουν σε εσάς και στην επιχείρηση σας.

Μαζί θα φέρουμε την επιχείρησή σας εκεί που πρέπει.